خبرنامه ایلیا

این وبلاگ شامل تازه ترین خبرها برای دوستانم است

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

علت نامگذاری هفته وحدت چیست

ر روایات موجود در شیعه است ، از سوی امام خمینی ره ، به عنوان هفته وحدت نامکَذاری شده است .فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالکَرد ولادت بیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد صلى الله علیه و آله بنا ب
اختلافی که بین روایات اهل سنت و شیعیان درباره روز میلاد پیامبر اکرم(ص) وارد می باشد، بهانه ای شد که حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران، فاصله بین این دو تاریخ را بعنوان «هفته وحدت» اعلام کنند.باید میراث نبوت را پاس داریم تا به قهقرای جهل و ظلمت سقوط نکنیم. پیام هفته وحدت این است که با دست اتّحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا(ص) و عترت پاک آن حضرت، مجال از تفرقه افکنیِ بیگانگان بگیریم. پیام هفته وحدت این است که در سایه قرآن و سنت و سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله، وحدت و یکرنگی خود را حفظ کنیم. در سایه امامت و ولایت، صراط مستقیم جمهوری اسلامی را بپیماییم و جز در مقابل خدا و رسولش(ص) برای کسی سر خَم نکنیم.

گفتنی است که طبق روایات اهل سنت، روز میلاد پیامبر اعظم 12 ربیع الاول است، در حالی که شیعیان معتقدند ایشان در 17 ربیع الاول پا به جهان گذارده اند که این هفت روز بعنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

منبع:شبره

۳۰ آبان ۹۷ ، ۲۱:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ایلیا رسولی بروجنی

۲۹ آبان ماه، روز جهانی کودک

روز 20 نوامبر (29 آبان ماه) در گاهشمار سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری شده است. در کشورهای مختلف، مراسم این روز در تاریخهای متفاوتی برگزار می‌شود اما از آنجا که این روز به افتخار کودکان و در حکایت از آنها جشن گرفته می‌شود، هدف اصلی تنها یک چیز است؛ حمایت از کودکان و توجه به اهمیت سلامت جسمی و روانی آنها در سلامت جامعه.

کودکان آسیب پذیرند و شکننده و به همین سبب، توجه به نیازهای جسمی و روانی آن ها، از مهمترین وظایف والدین و بزرگسالان است. به همین سبب، در تقویم رسمی سازمان ملل متحد، روزی به نام کودک نامگذاری شده است تا بهانه ای باشد برای تاکید بر تلاش برای تامین رفاه، سلامت روانی و جسمی کودکان، فراهم آوردن امکانات مناسب برای زیست، تربیت و آموزش کودکان.

تاریخچه روز جهانی کودک

ریشه های نامگذاری یک روز به نام روز کودک، به سده نوزدهم امریکا برمی‌گردد، جایی که در سال 1867 و 1868، دو فرقه از کلیساهای امریکا، اولین شنبه یا اولین یکشنبه از ماه ژوئن هر سال را «روز کودک» اعلام کردند. در گذر سالها، توجه به این موضوع گسترش بیشتری یافت تا اینکه در سال 1883، همه فرقه های کلیسایی در امریکا، طی بیانیه ای نخستین یکشنبه ماه ژوئن را روز کودک نامیدند.

سده بیستم

در سده بیستم اما موضوع کودک و توجه به حقوق او شکل جدیتری یافت، تا بدانجا که این سده را به لطف کوششهای روشنفکران و اندیشمندان این حوزه، «سده کودکی» نامیده اند. نخست نهادهای مدنی و غیر دولتی و فعالان حوزۀ کودک، زمینه های برگزاری کنفرانسهای جهانی در رابطه با کودکان را فراهم آوردند و بتدریج بهبود شاخصهای زیستی و فرهنگی و توجه به حقوق کودک در دستور نهادهای بین المللی قرار گرفت.

در همین راستا، اولین کنفرانسی که برای بهبود زندگی کودکان برگزار شد، کنفرانس ژنو در سوئیس بود که در سال 1925 و با حضور 54 کشور تشکیل شد. در این کنفرانس که «کنفرانس جهانی برای رفاه کودکان» نام داشت، از ایران هم نماینده ای حضور داشت: «میرزا یحیی دولت آباد» که اندیشمند و اصلاح طلب دوره مشروطه و فعال حقوق کودک و آموزش و پرورش کودکان بود.

در اعلامیه ای که در پایان کنفرانس ژنو به تصویب کشورها رسید، به نیازهای معنوی کودکان، رهایی آنها از فقر، حمایت از کودکان کار، ارزیابی دوباره شیوه های آموزشی کودکان و سایر موضوعات مرتبط با رفاه کودکان در سراسر جهان توجه شده بود.

در حقیقت ریشه های اصلی روز جهانی کودک و اعلامیه حقوق کودک و کنوانسیون حقوق کودک در قرن بیستم، در همین کنفرانس شکل گرفته است.

منبع:بامیلو

۲۹ آبان ۹۷ ، ۲۰:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ایلیا رسولی بروجنی

گرامی‌داشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداری


پوستر


همزمان با ایام هفته کتاب، مراسم گرامی‌داشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداری با تجلیل از کتابداران استان تهران با حضور جمعی از مدیران و مسئولان ملی - فرهنگی کشور و استان در سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با تجلیل از مقام کتابدار و کتابخوانان برگزیده استان تهران روز دوشنبه ۲۸ آبان همزمان با بیست و ششمین دوره هفته کتاب  جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نمایندگان مجلس، مسئولان استانی و شهرستانی و کتابداران استان همراه خواهد بود.

این برنامه  روز دوشنبه ۲۸ آبان از ساعت ۱۴ در سالن همایش‌های موزه ملی ایران واقع در خیابان امام خمینی(ره)، خیابان سی تیر، سالن همایش‌های موزه دوران اسلامی ایران برگزار می‌شود.

۲۸ آبان ۹۷ ، ۱۹:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ایلیا رسولی بروجنی

تجلیل از دانش آموزان کتابخوان برتر

دومین جشنواره دانایی و توانایی تجلیل از دانش آموزان کتابخوان برتر کشور باحضور 500 هزار دانش‌آموز برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،دومین جشنواره دانایی و توانایی با شعار «حال خوش
 خواندن » باهدف توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در اردوگاه باهنر تهران برگزار شد.

در مرحله استانی این جشنواره، دانش‌آموزان سه عنوان کتاب را مطالعه می‌کنند و در مرحله ملی 

این مسابقات دانش‌آموزان 4 عنوان کتاب را  در حضور داوران کنفرانس می دهند.

جشنواره دانایی و توانایی از دیروز ۲۷ آبان با حضور نویسندگان کتاب‌های مسابقات دانایی توانایی 

در اردوگاه باهنر آغاز شده است.

امسال، دانش‌آموزان پایه های هشتم و نهم برای نخستین بار به دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه

 اضافه شده‌اند.

۲۸ آبان ۹۷ ، ۱۹:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ایلیا رسولی بروجنی